Diéta, mint életmódváltás

Szaporodó súlyfelesleg, és sikertelen diéták sorozata? Sokan ismerjük a problémát, és az interneten olvasható sok-sok fogyókúra és leírás ellenére sem állítható egyikről vagy másikról, hogy biztos sikert hozna a plusz kilókkal küzdők számára. A legtöbben ott rontják el, hogy azonnali eredményeket várnak, minimális erőfeszítéssel. Kétségtelen, hogy a villámdiéták pár nap alatt néhány kilótól megszabadíthatnak, de tény, hogy gyorsan visszajönnek azok. A számunkra megfelelő fogyókúra kiválasztásánál mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy nem elegendő csupán a táplálkozásra odafigyelni, hiszen a vonzó külső és a teherbírás csak úgy valósíthatóak meg, ha a diéta nem megy az egészség rovására, valamint ha a fitness fontosságáról sem feledkezünk meg.

Vegyünk példát a vikingekről?

A skandináv népek mindig is közel álltak a természethez. Az északi országok zordan, félelmetesen is gyönyörű, magával ragadó tájai kemény embereket termeltek ki, olyan semmitől sem félő harcias ifjakat, akik együtt éltek, mozogtak és lélegeztek a körülöttük lévő környezettel. Ez az összhang egyfajta lelki egyensúlyt eredményezett. Szerencsére a norvégok, dánok és svédek titka mára kiderült, így a világ széles körben teheti magáévá ezt a valóban hasznos életszemléletet, amit idegen szóval „hygge”-nek hívunk. Mit is jelent ez a kifejezés?

Maga a szó a norvég nyelvből származik, tükörfordításban pedig meghittséget jelent. Meghittség. Ízlelgessük kicsit a szót magunkban. Az a személy, aki a meghittség állapotában leledzik, ki van békülve magával és a világgal. Erről szól a Hygge életszemlélet, ezen belül is az apró, örömteli pillanatok észrevételéről és tudatos kihasználásáról. Bizony, ahogyan a bölcs idős emberek oly sokszor hangoztatják, a szépség és a boldogság az apró örömökből származik, olyan kicsinynek tűnő, annál fontosabb mozzanatokból, amelyek nem kerülnek pénzbe.

Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés…

Van-e annál fantasztikusabb érzés, mint amikor a totális kimerülés szélén végre beeshetünk a pihe-puha ágyikónkba, és átadhatjuk magunkat az alvás mámorító-boldogító öntudatlanságának? E költői kérdésre természetesen nem szükséges válaszolni, anélkül is jól tudjuk, milyen fontos az egészségesen működő szervezetnek a kielégítő alvás. A statisztikák mégis sorra azt mutatják, az emberek közel fele nem alszik eleget. A munka, a folyamatos stressz, a család és az egyéb körülmények miatt nem ritka, ha csupán 5-6 óra alvásban van részünk a kielégítő 8 helyett. Jelen cikkünkben listázzuk azokat a pozitív jelenségeket, amelyeket az imént említett standard alváshossz vonz magával.

Nos, a kutatók szerint az, aki rendszeresen nyolc órát alszik este, sokkal könnyebben áll neki a következő nap megpróbáltatásinak, illetve gyorsabban tanul és sajátítja el az új információkat. Annak a személynek, akiknek van szerencséje eleget pihenni, nincs gond a koncentrációjával sem. Ebből egyenes úton következik a gyorsabb és hatékonyabb problémamegoldó képesség. Valószínűleg mindnyájuknak volt már része abban a csodás érzésben, amikor reggel az ágyból kikelve- mit kikelve, kipattanva!- azt érezzük, miénk a világ!

Egészségesnek vélt szokások sötét oldala

Minden felelősségteljes szülőnek egy az álma: a gyermekeik egészségben való felnevelése, felkészítése az életre. E szent ügy érdekében az érintett felek bármire képesek – a tapasztalat pedig azt mutatja, hogy sajnos sokszor jónak hitt, ám annál veszélyesebb szokásokat ültetnek el a srácok mindennapjaiban. Mi jelen cikkünkben összeszedtünk néhány ilyen „hiedelmet”, és természetesen azt is kivesézzük, miben rejlik azok veszélyessége a gyerekekre nézve. Vajon hányszor hallhattuk kissrácként, hogy üljünk egyenes háttal? Bizony, a szóban forgó intelmet nemcsak otthon vágták a fejünkhöz, de az iskolában is- szinte minden egyes nap.

A kérdés már csak az, jó tesz-e a gyerek hátizmainak, ha folyton merev testtartásban kényszerül ülnie – hosszú órákon keresztül? A válasz egyértelműen nemleges. A szakértők mind egyöntetűen arra a véleményre jutottak, hogy a lehető legegészségesebb testtartás egyben a legkényelmesebb is: kissé lejjebb csusszanva a széken, a hátunkat a háttámlának döntve helyet foglalni. Abban az esetben, ha mégis erőltetjük a merev háttal való ülést, és folyton rászólunk a gyerekre, hogy húzza ki magát, könnyen előidézhetjük a porckorongok elmozdulását, ami már rövidtávon komoly problémához is vezet. Hagyjuk a gyereket lazán, kényelemesen helyet foglalni, és elkerüljük a bajt. Apropó, iskolai szabályok.

Mi köze az elhízásnak a munkahelyünkhöz?

Látszólag semmi – viszont, ha kicsit mélyebbre ásunk a témában, rájövünk, hogy nagyon is sok. Azt persze mindenki hallotta már, hogy az ülőmunka milyen káros az egészséges szervezetre nézve, sőt, az elhízást is elősegíti, viszont a legújabb kutatások bebizonyították, számos egyéb munkahelyi tényező játszik közre a gyarapodó kilók számának a tekintetében. Először is, a társaság roppant nagy szerepet játszik a munkahelyi elhízásban. Hihetetlenül hangzik? Nos, emlékezzünk csak vissza a hektikus tinédzser éveinkre, amikor azért tettünk meg egy számunkra nem túl vonzó dolgot, mert a baráti kör, a haverok azt jónak tartották, sőt, mi több, el is várták!

Igen, igen, pontosan az egy-két száll elszívott cigire, és a buliban elfogyasztott sör esetére gondolunk. Talán, ha annak idején nem olyan lett volna a társaságunk, amilyen, mi is máshogyan alakítottuk volna az akkori életünket. Ugyanez igaz a munkahelyi közös étkezésekre is! És akkor még nem is beszéltünk a számtalan szülinapi buliról, munka utáni összeröffenésről, vagy az ebédidőben ránk kínált falatokról! Mai modern rohanó világunkban szinte lehetetlen bármit is pontosan megtervezni. Ez alól a sajnálatos tendencia alól nem képez kivételt a munkahelyi ebéd megtervezése sem.

Hogyan győzzük le a dühöt?

Az érzéseinkért általában nem felelünk, hiszen az emóciók ösztönösen születnek meg a lelkünkben, így maximum csak azt kontrollálhatjuk, hogyan törnek a felszínre ezek a szóban forgó heves érzelmek. A düh kétségtelenül az egyik legnagyobb adrenalin-lökettel rendelkező abszolút természetes érzés, ami tulajdonképpen akár hasznos is lehet, hiszen megvéd minket a veszélytől, illetve cselekvésre késztet. Azonban a düh, ha hagyjuk hosszútávon eluralkodni magunkban, roppant káros, sőt, képes felemészteni az egyébként békés személyt is. Szerencsére számos olyan remek trükk áll a rendelkezésünkre, amelynek segítségével kordában tarthatjuk az indulatainkat, és legyőzhetjük a bennünk kavargó örvényt. Sokan vélik úgy, ha papírra vetjük a gondolatainkat, megszabadulunk attól, ami bánt, ami fájdalmat okoz – vagy, ami kiveri a biztosítékot.

Pontosan így van ez a dühvel is, ezért, ha épp nem a legjobb formánkban vagyunk, nyugodtan ragadjunk papírt és tollat, és valljuk be őszintén, miért vagyunk oly mérgesek. Miután befejeztük a vallomást, stílusosan akár össze is gyűrhetjük vagy téphetjük a fogalmazást, és egy nagy kacaj kíséretében búcsút inthetünk a dühnek. Az életben a legegyszerűbb, „ingyenes” dolgok a legnagyszerűbbek, mint például a jó nagy ölelés. Az ölelés a szeretet egyik legkézenfekvőbb megnyilvánulása, remekül oszlatja el a felhőket a fejünk fölül, így abban az esetben, ha düh marcangolja a lelkünket, zárjunk az ölelő karjainkba valakit, aki valóban közel áll hozzánk.

Fogyókúrázók fatális tévedései

A megmosolyogtató igazság az, hogy már abban a percben látható és mutatós eredményeket várunk a testünktől, amikor elkezdjük a fogyókúrát. Szemöldök ráncolva méregetjük magunkat a tükörben azon töprengve, mikor lesz vajon látványos a kínszenvedésünk? Sajnos a folyamat lassú, így csak később vesszük észre magunkon a változást, a tapasztalat pedig azt mutatja, a környezetünknek pedig még több idő kell, hogy lássák, bizony lefogytunk. Az önigazolás és az elismerés várat magára, ám, ha valóban kitartóak vagyunk, előbb-utóbb valamelyik barátunk végre valahára megjegyzi, „ez igen, milyen csinosak is vagyunk ma!”.

A fogyókúra egyébként hihetetlen kihívás, mind mentális, mind fizikai téren. Azok csinálják igazán jól, akik szakemberre bízzák a módszer megtervezését. Persze elképzelhető, hogy nem mindenki igényelheti a szóban forgó személyi edző segítségét: nekik készültünk jelen cikkünkkel néhány olyan jótanáccsal, ami a szakembertől származik. A személyi edzők egyetértenek abban, hogy vannak bizonyos hibák, amelyekkel nemhogy pozitív eredményt, de épp ellenkezőleg, negatív csúcsot fogunk dönteni. Ugye, ismerős az érzés, amikor egy hosszabb és nehezebb fogyókúra után a mérlegre állva azt tapasztaljuk, hogy a kilóink nemhogy eltűntek volna, inkább gyarapodtak.

Diéta, ami az arcnak is jót tesz

Igaz, ami igaz, a szebbik nem képviselői között keresve sem találnánk olyan személyt, aki maradéktalanul elégedett az alakjával. Sőt, bátran kijelenthetjük azt is, hogy a hölgyek többsége roppant szigorúan, talán túl kritikusan szemléli saját magát a tükörben, de mit lehet tenni – nők már csak ilyenek! Sajnos a tapasztalat azt mutatja, minél idősebbek vagyunk, annál nehezebben kivitelezhető a hatékony fogyás is, és akkor még nem is beszéltünk a hölgyek életének második számú mumusáról, a fránya, rettegett ráncokról!

Szerencsére vannak olyan remek és hatékony módszerek, amelyekkel két legyet is üthetünk egy csapásra: a fölösleges zsírpárnáktól is megszabadulhatunk, illetve búcsút mondhatunk a nem túl esztétikus ráncoknak is. Az Amerikában egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Facelift diétát vesézzük ki jelen cikkünkben, ha érdekli a téma, mindenképpen tartson velünk. Mielőtt elmerülünk a kérdéskörben, érdemes megemlíteni, hogy a Facelift módszer nemcsak a ráncoktól és a kilóktól szabadít meg minket, de fitté, egészségessé teszi a szervezetünket, sőt a körmünkre és a hajunk állapotára is kedvezően hat.

Névcsere – lelki szempontból megközelítve

Vannak, akik megtartják, és vannak, akik alig várják, hogy lecserélhessék, ám olyan személyek is akadnak szép számmal, akik kompromisszumot kötve mindkettőhöz ragaszkodnak. Természetesen a nevünkről van szó, azon belül is a családnevünkről. A férfiak számára evidens, hogy a név, amellyel születtek, végigkíséri az életüket, kitart mellettük jóban-rosszban a sírig. Mint sok más egyéb tekintetben is – nem ennyire egyszerű azonban hölgyek dolga.

Milyen érdekes egyébként, hogy annak idején a legtöbbünk már kislányként arról a napról álmodozik, hogy egyszer majd felnőve, a szerelme oldalán, bájosan pirulva a boldogságtól megfogadja az emberek előtt, hogy a férfit, akit szeret, el nem hagyja, jöjjön bármi. A fogadalom szép, a mögötte álló érzelmek pedig még szebbek. De mi a helyzet a szeretett férfi nevével? Kötelezően meg kell változtatnunk a sajátunkat? A jelenségnek természetesen vannak a pro és a contra szempontjai is. A hagyományok tisztelői számára az új vezetéknév felvétele nem kérdés, hiszen így volt már az anyáik, a nagyanyáik, sőt a dédanyáik idejében is: a feleség a saját vezetéknevét sutba dobva felvette a férje családnevét.

Természetgyógyászattal a cukorbetegség ellen

Napjainkban megfigyelhető az a tendencia, hogy a modern kor emberei az innovatív gyógyászati megoldásokat félretolva keresik a régi ősök gyógyító módszereit. Igen, a természetgyógyászat egyre több lelkes személyt számlál a rajongótáborában, kortól és nemtől függetlenül. A természetgyógyászathoz bárki folyamodhat, hiszen a gyógynövények és a természet egyéb kincsei hathatós megoldásokat kínálnak azoknak, akiket migrén kínoz, vagy esetleg cukorbetegségtől szenvednek. Foglalkozzunk egy kicsit ez utóbbiak csoportjával, a diabétesztől szenvedőkkel. A cukorbetegség sajnos az egyik leggyakoribb betegség világszerte, hiszen milliókat érint.

Mi az oka a szóban forgó rendellenségnek? Nos, a kutatók egyetértenek abban, hogy a diabétesz kialakulhat genetikai rendellenesség következményeként, de az elhízás és a nem megfelelő, kalória- és szénhidrát dús étrend is nagyban hozzájárul a cukorbetegség kialakulásához. Három típusát különböztetjük meg, az 1-es, a 2-es, illetve a terhességi cukorbetegséget. A természetgyógyászat több hatásos gyógynövényt is ajánl a kellemetlen kór legyőzőséért és kordában tartásáért.

Kreatív testmozgás – ha már unja a hagyományos módszereket

Mi a legriasztóbb az életmódváltásban? Az, hogy nem ehetjük a kedvenc ételeinket, vagy valami teljesen más tántorítja vissza az embereket a változástól? A tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb ember az életmódváltással kötelező testmozgást tartja a legfélelmetesebbnek, hiszen az rengeteg elszántságot és kitartást igényel a személy részéről. A gond általában az, hogy a választott testmozgás sajnos túl unalmas ahhoz, hogy hosszabb távon lekösse a szóban forgó egyént – mi azonban most összeszedtünk néhány olyan megoldást, amire garantáltan nem fog ráunni senki! Az első ilyen ötlet a kerékpározás. A szóban forgó testmozgási módszer már-már hobbi-számba megy, és kiváló alternatíva bárkinek, aki nem szeret, vagy nem tud sokáig futni.

A kerékpározás szinte az egész testet megmozgatja, emellett pedig remekül formálja a feneket és a lábakat – ám, ami a leginkább élvezetes a biciklizésben az, hogy sohasem unalmas! Nem bizony, hisz a folyamatosan változó táj garantálja, hogy ne érezzük magunkat mókuskerékben, és úgy mozgassuk meg az izmainkat, hogy közben élvezzük az elénk táruló csodás panorámát. Azoknak a személyeknek, akik még csak most léptek rá az életmódváltás rögös útjára, de tudják, hogy nem állnak meg egy szinten, hiszen a folyamatos fejlődés a cél, a kerékpározás tökéletes választás, hiszen felkészíti a testet a nehezebb erőnléti edzésekre. A testmozgás egyébként a roppant közkedvelt úszás formájában is elképzelhető. Az úszás nemcsak fitten tart minket, de tónusossá teszi a testet, megmozgatva minden porcikánkat- ilyen hatásosan egyébként egyetlen sporttevékenység sem képes formálni az alakot.

Hogyan legyünk fittek 70 fölött?

Sajnos ki kell jelentenünk: a tisztest kort megélő embereket a társadalom túl korán „leírja”. Bizony, mi, a fiatalabb generáció hajlamosak vagyunk a 70 fölöttieket beskatulyázni, olyan szerepbe kényszerítve őket, ami a legtöbb esetben nem kényelmes a számukra. Az igazság az, hogy az említett korosztály képviselői, ha lélekben fiatalok maradtak, rengeteg olyan tevékenység elvégzésére képesek, amelyek még egy 20-on évest is lenyűgöznek.

A fittség, a jó kondi az idősebbeknek is éppoly fontos, mint az utánuk jövő generációnak. Persze nem kell ahhoz senkinek maratont futni, hogy bebizonyítsa, még mindig egészséges, de a rendszeres testmozgás valóban fontos. Senkinek nem szabad elhanyagolnia az egészségügyi állapotot, különösen nem azoknak, akik már túllépték az 50-es mérföldkövüket az életük során – hát akkor a 70-eseknek! Az első és talán legfontosabb betartandó szabály az, hogy nem szabad elhízni.

Mi mindenre jó a körömvirág?

Bizonyára már Ön is sokat hallotta, hogy a kiskertünk, ha tudatosan használjuk fel annak tartalmát, felér egy kincses ládikóval, ugyanis számos olyan gyógynövénynek ad „otthont”, amelyeket felhasználva kikerülhetjük a kémiai úton előállított gyógyszertári szereket – és azok sokszor tapasztalható kellemetlen mellékhatásait. Jelen cikkünkben az egyik legnagyobb népszerűségnek örvendő gyógynövényt tárgyaljuk meg részletesen: a méltán híres körömvirágot.

A nagymamáink szava-járásával élve a körömvirág mindenre jó: megehetjük, megihatjuk és kenhetjük is a bőrünkre. Az egyik legsokoldalúbbnak tartott gyógynövényt már a középkorban is „istenségként” tisztelték, és úgy tartották, akár csodára is képes. A középkori ember a körömvirágot a leggyakrabban a gyomortáji panaszokra és a máj betegségeire használta. De ez csak a jéghegy csúcsa: a szóban forgó gyógynövény kellemesen ellazítja a megfáradt testet és lelket, remekül oldja a kínzó görcsöket, enyhíti a köhögést, sőt, magát az asztmát is, oldja a stresszt, fertőtlenít és csökkenti a különféle gyulladásokat is. Hosszútávon történő alkalmazása javítja a látást, tisztítja a szemfeneket.

Gyógynövények emésztési zavarokra

A nyár a nagyobb bulik, baráti összeröffenések ideje, amikor kicsit kiengedhetjük a fáradt gőzt. Ebben az évszakban nem ritkák a hétvégi vízparti kirándulások sem, amelyek során finom ételekkel és italokkal múlatjuk el az időt élvezve a barátaink társaságát. A magyarok egyik kedvenc szabadtéri eledele a bogrács, de a nyugati országokból átvett BBQ is a közkedvelt finomságok közé tartozik. A fűszeres, nehéz, zsíros ételek viszont előbb-utóbb kifejtik a negatív hatásukat, már ami az emésztőrendszert illeti. Szerencsére a bajunkra találhatunk természetes gyógymódot, ha megfogadjuk a nagymamáink tanácsát.

Ha kellemetlen puffadást vagy gyomorégést tapasztalunk, a gyógynövényes teák segítenek enyhíteni a panaszainkat, ha közvetlenül az étkezés után vetjük be azok „varázserejét”. Az egyik legközkedveltebb gyógynövény gyomorpanaszra a gyömbér. A markáns illatú, egyedi ízű gyömbér mézzel édesítve maga a tökély, de nem a finom aromája miatt oly népszerű elsősorban, hanem a szervezetre gyakorolt pozitív hatása miatt. Puffadásra és egyéb fájdalmakra a borsmenta is tökéletes választás. A menta egyébként az influenzás időszak közkedvelt teakomponense, hiszen hatékonyan veszi fel a harcot a csöpögő orral és a szűnni nem akaró köhögéssel szemben is.

Az egészség és a pozitív gondolatok kapcsolata

A mosoly egy olyan görbe, ami mindent egyenesbe hoz!- halljuk sokszor a jópofa, frappáns mondatot. Talán nem is gondolnánk, hogy e játékos kijelentés milyen mély filozófiai mondanivalót is rejt magában! Bizony, a mosoly, a jó kedély állapot, a boldog léttudat és az egészség szorosabban összefügg, mint azt elsőre sokan hinnénk. Milyen érdekes, hogy a 21. Század másról sem szól, csak az egészség hajhászásáról! Nem hiszi? E tény megállapításához nem kell évekig tartó kutató munkát végezni, elég csak nyitott szemmel és füllel járni-kelni kicsit a világban.

Az internet különféle platformjai, a szociális hálótól kezdve egészen az ártatlannak vélt receptes oldalakig minden arról szól, hogyan lehetünk egészségesek. Az információáradattól azok sem menekülnek, akik kicsit klasszikusabb módon szórakoztatják magukat, ugyanis az újságok hasábjain szintén ez a sláger a legnépszerűbb: életmódváltás, diéta, csodafogyókúra. Nagyon nehéz helyesen lavírozni a fergetegesnek kikiáltott tippek, trükkök és jótanácsok között, így nem is csoda, ha sokszor épp az ellenkezőjét érjük el annak, amit szeretnénk. Az igazság az, hogy van a birtokunkban egy olyan ősi erő, tudás, képesség, vagy nevezzük bárminek, amelynek felhasználásával és megélésével komfortossá tehetjük az életünk bármely területét, így az egészséget is.

Tökéletes nappali a Feng Shui szerint

A nappali helyes kialakítása fontosabb, mint gondolnánk. Abban az esetben, ha úgy döntött, elege van a megszokott, már-már unalmas dizájnból, itt az idő, hogy megragadja a lehetőséget és a kezébe vegye az irányítást. A lakberendezést persze bízhatjuk profi szakértőre is, de az igazság az, ha rendelkezünk a kellő affinitással, szépérzékkel és lelkesedéssel, jobb, ha mi végezzük el a feladatokat, hiszen ez esetben valóban azt a végeredmény kapjuk, ami a valódi személyiségünket fogja tükrözni. Az már senkinek nem meglepő, hogy a nappali mennyire fontos szerepet tölt be a mindennapok során: ebben a helyiségben jön össze ugyanis esténként a család apraja-nagyja, a nappaliban kapnak helyet az olyan kellemes programok megrendezése is, mint a közös tévénézés vagy társasozás, de a hozzánk érkező vendégeket is a ház e részében fogadjuk.

Éppen ezért nem mindegy, milyen a szóban forgó tér kialakítás és atmoszférája. Ha biztosra akarunk menni, mindenképpen a Feng Shui szerint rendezzük el a bútorokat és válasszuk ki a színeket, anyagokat. A Feng Shui többezer éves kínai hagyomány, melynek lényege az energia szabadon való áramoltatása a házunkban. A kínai mesterek szerint az energia mindenütt ott van körülöttünk, s ha bizonyos szabályokat betartva alakítjuk ki a családi fészek megjelenését, a szóban forgó pozitív erő rendszeres vendége lesz a házunknak, megajándékozva minket rengeteg jóval és örömmel.