A mentális egészségünk megőrzése a karantén alatta

egészség
Egészség

Nos, e rovatban számtalan cikk született már az egészséges életmód jegyében. Adtunk tanácsot arra nézve, mit és mikor együnk, hogy fittek és energikusak maradjunk, de összeszedtük azokat a tippeket is, amivel például a párkapcsolatot lehet a legegyszerűbben „egészséges” mederben tartani. Mostani cikkünk kicsit rendhagyó – hiszen a világban is rendhagyó helyzet áll fenn. Igen, természetesen a karanténról van szó, annak minden lelki terhével és nyűgével együtt. Jelen írásunkban három olyan kiváló és kipróbált tanáccsal szeretnénk kedveskedni a kitartó olvasóinknak, amelyeket megfogadva megőrizhetjük a mentális egészségünket-, hiszen a fizika jólétünk mellett ugyanolyan fontos, hogy szellemileg és lelkileg is rendben legyünk.

Mivel dobhatjuk fel a legjobban a kedvünket a bezártság hosszú napjai, hetei alatt? Abban az esetben, ha már meguntuk az olvasás-tévézés-takarítás szuper hármasát, ragadjunk tollat, és vezessünk naplót – csakúgy, mint tették azt oly nagy lelkesedéssel a nagyszüleink is. A karantén-naplónak elkeresztelt noteszbe minden olyan gondolatot felvezethetünk, és jól kitárgyalhatjuk magunkkal, amelyek bántanak minket. Ezekben a nehéz napokban érthető, ha még a legoptimistább személy fejében is egyik negatív gondolat kergeti a másikat. Vessük ezeket papírra, és adjuk át magunkat az írás jótékony, gyógyító erejének. Mert az írás bizony gyógyít! Kiadni magunkból a kételyeket olyan, mintha a legjobb barátunkkal ültünk volna le egy órácskára beszélgetni.

A karantén-napló egyébként a későbbiekben is jól fog jönni-, ha majd évek múltán a kezünkbe akad, segít visszaemlékezni ezekre az ínséges időkre, és arra, mi a fontos valójában. Ahhoz, hogy a karantén alatt megőrizhessük a mentális egészségünket, fontos, nagyon-nagyon fontos a helyén kezelni a médiát. Mit jelent ez a gyakorlatban? Nos, a legtöbbek által használt platform, a Facebook másról sem szól, csak a vírusról és az azzal kapcsolatos roppant negatív jóslatokról – mindez befolyásolja a kedélyállapotunkat. Ha pedig minden szabad percünkben a telefonunk után nyúlunk, és mást sem teszünk, csak görgetünk és görgetünk, ne is várjuk, hogy a csupa rossz hírtől jó kedvünk támadjon.

A Facebook detox bizony ránk fér bizonyos időközönként- hát még most! Tegyen próbát! Ne használja a szóban forgó felületet pár napig, és meg fogja látni, sokkal derűlátóbban fog a mindennapokhoz állni! A jókedv, amint azt nagyon is jól tudjuk, erősíti az immunrendszert. Persze ez nem azt jelenti, hogy teljesen ki kéne zárni a külvilágot- nem, hiszen némi információra igenis szükségünk van. De tegyük ezt meg napi egyszer, az általunk preferált hírportálon keresztül – és nem többször! Az igazság az, hogy mindnyájunkkal megtörténik, hogy akarva-akaratlanul kitör rajtönk a páni félelem. A szorongás, a holnaptól való félelem, a szeretteink egészsége fölötti aggódás elképesztően megterhelő.

A helyzet az, hogy most senki az égvilágon nem tudja, mit hoz a holnap. Mi sem tudhatjuk, éppen ezért, amire nincs befolyásunk, engedjük el, és ne terheljük a lelkünket feleslegesen az aggódással. A leghatékonyabban ezt az úgynevezett fókuszváltással érhetjük el. A szóban forgó hasznos módszer erős összpontosítást és elhivatottságot igényel a részünkről – de az eredmény kárpótol minden kezdeti nehézségért. A gyakorlat lényege: abban a percben, amint érezzük, szorongani kezdünk, tudatosan gyomláljuk ki a gondolatainkat, és kezdjünk bele valamilyen tevékenységbe, ami jó hatással van ránk. Ez lehet főzés, rajzolás, a már említett írás, de tulajdonképpen bármi a zenehallgatástól kezdve, a kedvenc regényünk olvasásán keresztül a konzolos vagy PC-s játékok nyúzásáig. A lényeg, hogy tudatosan álljunk ellent a rosszkedvnek – így, ha mentálisan megerősödünk, sokkal könnyebb átvészelni ezeket az embert próbáló napokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük