Elkerülhető a munkahelyi konfliktus?

munkahely
Munkahely

Felnőttként az életünk jelentős részét a munkahelyen töltjük. Egy utópisztikus világban a munkahely minden szempontból tökéletes volna: a fizetés kiváló, a munka mindig érdekes és a kollégák rendes, kedves emberek lennének. Persze ez nem jelenti azt automatikusan, hogy mindezek ellenkezője az igaz, csupán azt, hogy néhanapján még az egyébként kellemes légkörű irodában is gyülekezhetnek viharfellegek. Valljuk be őszintén, nem mindenkit „csípünk” egyformán, és van az a bizonyos kolléga, aki rendszeresen borsot tör az orrunk alá.

Ha rossz napunk van, a vészjósló helyzet akár el is mérgesedhet – ám jobb elkerülni azokat a szituációkat, amelyek végérvényesen megmérgezik a munkahelyi légkört. Mi a mostani írásunkban okos és sokat próbált ötleteket adunk annak kapcsán, hogyan kezeljük a kialakulófélben lévő ellentéteket. Ugye, ismerjük azt a párkapcsolati aranyszabályt, miszerint nem jó ötlet úgy álomra hajtani a fekünket, hogy a másikkal rosszban vagyunk? A jó hangulat és a békülés jegyében mindig meg kell beszélni az aktuális vitákat és összecsapásokat – ez a jó kapcsolat titka, többek között. Ugyanez igaz a munkahelyi nézeteltérések kezelésére is.

Ha a fejünket a homokba dugva úgy teszünk, mintha mi sem történt volna, a helyzet nem, hogy megoldódna – épp ellenkezőleg-, elmérgesedik. Az apró vitáktól kezdve a nagyobb véleménykülönbözésig mindent azonnal, vagy lehetőleg még aznap meg kell beszélni, kulturált körülmények között, felnőtt módjára. Ha hagyjuk a dolgokat úgy, ahogy vannak, előbb-utóbb kinézőben lesz egy pokoli, se vége-se hossza veszekedés.

A békítő tárgyalás minden esetben semleges területen történjen. Az irodában, elvonulva valamelyik terembe stresszessé válhatunk, amely lelkiállapot egyáltalán nem kedvez a békülésnek. A pszichológusok bevált tanácsát megfogadva alkalmazzuk a pozitív megerősítés módszerét. A tapasztalat azt mutatja, a legtöbb munkahelyi összeütközés a feladatok megoldásának eltérő módjaiból adódik. Ha leülünk beszélgetni a munkatársunkkal, először mondjuk el neki, miért becsüljük őt, hozzuk fel azokat a múltbeli eseményeket, amikor a problémamegoldása és az egyedi ötletei hoztak sikert.

Miután megtörtént a pozitív megerősítés, egyszerűbb lesz rávilágítani arra, miért és miben van most nekünk igazunk, miért kellene, hogy alkalmazkodva oldjuk meg közösen a problémát. A józanész és érvelés minden esetben előre borítékolja a sikert! Ehhez viszont higgadtan, hidegvérrel kell leülnünk beszélgetni, az indulatok és a heveskedés ugyanis semmi jóra nem vezet, épp ellenkezőleg. Ha mindig is empatikus embernek tartottuk saját magunkat, most se hagyjuk az öltözőszekrényben az együttérzésünket. Jóval hatékonyabb megoldani a munkahelyi összezördülést, ha a másik helyébe képzelve magunkat látunk neki a kellemes légkör kialakításának.