Hogyan győzzük le a dühöt?

egészség
Egészség

Az érzéseinkért általában nem felelünk, hiszen az emóciók ösztönösen születnek meg a lelkünkben, így maximum csak azt kontrollálhatjuk, hogyan törnek a felszínre ezek a szóban forgó heves érzelmek. A düh kétségtelenül az egyik legnagyobb adrenalin-lökettel rendelkező abszolút természetes érzés, ami tulajdonképpen akár hasznos is lehet, hiszen megvéd minket a veszélytől, illetve cselekvésre késztet. Azonban a düh, ha hagyjuk hosszútávon eluralkodni magunkban, roppant káros, sőt, képes felemészteni az egyébként békés személyt is. Szerencsére számos olyan remek trükk áll a rendelkezésünkre, amelynek segítségével kordában tarthatjuk az indulatainkat, és legyőzhetjük a bennünk kavargó örvényt. Sokan vélik úgy, ha papírra vetjük a gondolatainkat, megszabadulunk attól, ami bánt, ami fájdalmat okoz – vagy, ami kiveri a biztosítékot.

Pontosan így van ez a dühvel is, ezért, ha épp nem a legjobb formánkban vagyunk, nyugodtan ragadjunk papírt és tollat, és valljuk be őszintén, miért vagyunk oly mérgesek. Miután befejeztük a vallomást, stílusosan akár össze is gyűrhetjük vagy téphetjük a fogalmazást, és egy nagy kacaj kíséretében búcsút inthetünk a dühnek. Az életben a legegyszerűbb, „ingyenes” dolgok a legnagyszerűbbek, mint például a jó nagy ölelés. Az ölelés a szeretet egyik legkézenfekvőbb megnyilvánulása, remekül oszlatja el a felhőket a fejünk fölül, így abban az esetben, ha düh marcangolja a lelkünket, zárjunk az ölelő karjainkba valakit, aki valóban közel áll hozzánk.

A hatás garantáltan nem marad el! A mindent eltöltő szeretet a másik személye iránt biztosan nem hagy helyet a negatív érzelmeknek a lelkünkben! Vicces, ám tudományosan bebizonyított tény, hogy a düh hathatós legyőzésében a rágógumi roppant nagy szerepet tölt be. Hogyan lehetséges ez? Nos, a rágózás – mivel folyamatosan rágunk-, ellazítja az állkapcsunkat, illetve az arcizmokat is. Így oldódik a feszültség, a düh pedig észrevétlenül elpárolog. Ennek tudatában jó döntés lehet bekészletezni az ínycsiklandozó, hasznos nassolnivalóból egy-egy olyan nap reggelén, amelyről tudjuk, rengeteg kihívást és idegeskednivalót tartogat a számunkra. Abban az esetben, ha a kellemesnek ígérkező hétvégén kiborít a család, és érezzük, közel a dühroham, menjünk el futni.

A futás, vagy bármilyen aktívabb testmozgás endorfinnal tölti el az agyat, amitől kellemesen és vidámnak fogjuk magunkat érezni- emellett pedig az egészségünkért is tettünk valami hasznosat. Szintén tudományos tény, hogy a dúdolás, esetleg a kedvenc dalunk éneklése oldja a stresszt és remekül csillapítja a dühöt. Persze e roppant praktikus fortéllyal nem élhetünk akárhol –érdekes is volna a zsúfolt liftben váratlanul dalra fakadni-, ám ha otthon vagyunk, mindenképpen érdemes élni a lehetőséggel. Az igazság az, hogy a dühnek sokféleképpen búcsút mondhatunk, a lényeg az, hogy tudatosan álljunk ellen a hirtelen ránk törő vörös lángoknak, és ne hagyjuk, hogy magukkal ragadjanak az indulatok.

Print Friendly, PDF & Email

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük